لباس مخصوص سرآشپز خانم لباس سرآشپز دیجی کالا مرکز فروش لباس آشپزی خرید لباس شف لباس سرآشپز مردانه لباس آشپزی مشهد لباس سرآشپز خارجی الگوی لباس آشپزی

کارمندانی که یونیفرم میپوشند، مخصوصا در حوزه های فروش، تولید و سلامت، بیشتر در چشم هستند. در برخی مشاغل مانند مشاغل اداری و آموزشی که یونیفرم خاصی ندارند، اشخاص برای انتخاب لباس باز هم میتوانند از قوانین خاصی پیروی کنند. علاوه بر اینکه پوشیدن یونیفرم در محل کار باعث میشود فرد به راحتی قابل تشخیص باشد و ظاهری حرفه ای داشته باشد، یونیفرم سرآشپز برای سلامتی، امنیت و بهداشت فرد و جامعه مهم است.

بنابراین اگر در پشت صحنه و به عنوان سرآشپز از دیگران پذیرایی میکنید، باید یونیفرمی بپوشید که این حس مثبت پذیرایی به دیگران هم منتقل شود.

یونیفرم سرآشپز از چه لباس هایی تشکیل میشود؟

از کت گرفته تا کفش، یونیفرم سرآشپز از چندین بخش تشکیل میشود و هر کدام از این بخش ها نقش مخصوص خودشان را بازی میکنند. به علاوه، برخی لباس های خاص سابقه ی سرآشپز را نیز به دیگران یادآور میشوند.

این بخش های مختلف موارد زیر هستند:

  • کت

یونیفرم سرآشپز با هدف خاصی طراحی شده است. کت سرآشپز معمولا دو رو است که اگر یک رویش کثیف شد، سرآشپز بتواند آن را پشت و رو کند و بپوشد.

به همچنین این کت از دو لایه پنبه دوخته شده است تا اطمینان حاصل شود که از سرآشپز در برابر حرارت اجاق گاز یا بالا رفتن بیش از حد دما که ممکن است هنگام کار در آشپزخانه رخ دهد، محافظت میشود. این کت معمولا سفید است که تمیزی ظاهری را نشان دهد و لکه ها سریعا مشخص شوند، اینگونه بهداشت هم بهتر رعایت میشود.

ممکن است این یونیفرم ها چسب و یا دکمه ی قابلمه ای داشته باشند که راحت تر باز و بسته شوند. دکمه های قابلمه ای محکم تر هستند و احتمال افتادنشان در غذا کمتر از سایر دکمه هاست. هر دو چسب و دکمه ی قابلمه ای این خاصیت را دارند که اگر لازم شد سرآشپز بتواند سریعا کت را از تنش دربیاورد.

  • شلوار پارچه ای

شلوار سرآشپز از آلوده کردن مواد غذایی به مواد آلوده جلوگیری میکند. این نوع شلوارها از پارچه های ضخیم تولید میشوند که مانع رسیدن گرما به بدن سرآشپز میشوند و همچنین برای حرکت و گردش هوا مناسب هستند.

بیشتر بخوانید
آموزش خرید اینترنتی از فروشگاه اینترنتی کیاپوش با موبایل

اغلب این شلوارها طرحی شطرنجی دارند که هر نوع لکه ای را از دید پنهان میکنند. البته که ترجیح برخی سرآشپزها، شلوار ساده است.

  • پیش بند

نمیتوان ادعا کرد که پیش بند از قدیم بخشی از یونیفرم سرآشپز بوده است. اگرچه، امروزه بسیاری از سرآشپزها در آشپزخانه روی یونیفرم سفید خود، پیش بند میبندند. این پیش بند یک لایه ی محافظتی در برابر گرما، شعله و لکه میباشد.

بهتر است این یونیفرم مناسب جثه ی سرآشپز باشد و از مواد ضد حریق تولید شده باشد. اینگونه هیچ مواد اضافه ای داخل غذا نمیشود و سرآشپز هم از تماس مستقیم با آتش در امان میماند.

این کلاه که قبلا به توک بلانش معروف بوده، یکی از مهم ترین بخش های یونیفرم سرآشپز است. در گذشته، این توک بلانش جایگاه سرآشپز را مشخص میکرده است، هر چه ارتفاع کلاه بلندتر بوده، سرآشپز هم حرفه ای تر بوده است. به علاوه، تعداد چین های روی کلاه نشان دهنده ی تعداد غذاهایی بوده که سرآشپز در پختن آنها استاده بوده است.

امروزه بیشتر سرآشپزها ترجیح میدهند کلاه های ساده تر و کوچکتر و یا حتی دستمال سر استفاده کنند. برخی دیگر هم از کلاه های آشپزی یکبار مصرف استفاده میکنند تا از افتادن مو در غذا به طور کامل جلوگیری کنند. اما نوع کلاه به نوع رستوران هم بستگی دارد. رستوران های شیک و اصیل هنوز هم ترجیح میدهند از توک بلانش استفاده کنند تا اصالت خود را به نمایش بگذارند.

  • کفش

از آنجا که سرآشپزها باید مدتی طولانی سرپا بمانند، بهتر است کفش های راحت بپوشند. کفش ها باید ضد ضربه باشند. این امر باعث میشود فشار ناشی از ایستادن طولانی مدت در کف پا کاهش یابد.

بیشتر بخوانید
لباس کار چیست؟

علاوه بر این، سرآشپزها باید کفش های ضد لغزش با پنجه ی فلزی و یا چند لایه بپوشند. اینگونه اگر وسایل سنگین یا مایعات داغ از دست سرآشپز رها شود، خطر آسیب دیدگی نیز کاهش پیدا میکند. بسیاری از سرآشپزها کفش های بدون بند را انتخاب میکنند زیرا این کفش های خطر پیچ خوردن پا را کاهش میدهند.

چرا نیاز است سرآشپزها یونیفرم بپوشند؟

در ادامه چندین دلیل ارائه شده اند:

  1. بهداشت

طبق قانون بهداشت مواد غذایی، از جمله قانون ایمنی مواد غذایی ۱۹۹۰، افرادی که با غذا سر و کار دارند باید به خوبی بهداشت را رعایت کنند.

پوشیدن کلاه و پیش بند اولین گام برای اطمینان حاصل کردن از سلامت غذاست. یونیفرم سرآشپز مناسب اطمینان حاصل میکند که هرگونه آلودگی بر روی لباس های معمولی مانند خاک یا موهای حیوانات خانگی غذا وارد غذا نخواهد شد.

کلاه و ماسک مخصوص آشپزی اطمینان حاصل میکنند که هیچ مو و یا ریشی از سر و صورت آشپز وارد غذا نمیشود. به علاوه، سرآشپز برای جلوگیری از آلوده شدن غذا، نباید هیچ زیورآلاتی استفاده کنند. به عنوان مثال، با استفاده نکردن از زیورآلات میتوانید از هرگونه میکروبی که ممکن است در شکاف آنها پنهان شده باشد یا سنگ هایی که ممکن است در غذا بیفتند، جلوگیری کنید. این امر نه تنها به غذای سالم تر، بلکه به شهرت تجاری بیشتر و مشتریان راضی تر منجر میشود.

  1. حرفه ای بودن

علاوه بر بهداشت، یونیفرم سرآشپز مناسب به سرآشپز کمک میکند تا حرفه ای تر به نظر برسد. آشپزخانه ی برخی رستوران ها در معرض دید عموم هستند. مهم نیست که آشپزخانه در معرض دید هست و یا نه، اگر سرآشپز به هنگام آشپزی لباس های معمول خودش را بپوشد، ممکن است در مورد بهداشت و سلامت غذایی که او آماده میکند، سوال و شک به وجود بیاید.

بیشتر بخوانید
ویژگی های لباس کار خوب

یونیفرم سرآشپز به مشتریان کمک میکند تا کارکنان بیرون از آشپزخانه را هم راحت شناسایی کنند. این امر منجر به کاهش زمان انتظار، خدمات سریعتر و بهتر به مشتریان و رضایت بیشتر مشتریان میشود.

  1. راحتی

حرارت ناشی از اجاق گاز، فر و سایر وسایل گرمایشی مطمئنا آشپزخانه ی رستوران را گرم کرده و اکسیژن موجود در هوا را کاهش میدهد. این حرارت ممکن است سرآشپزها مخصوصا آنهایی که شیفت های طولانی تری دارند را خسته کند. پس انتخاب یونیفرم سرآشپز مناسب میتواند به او حس راحتی بدهد و در طول روز بدنشان را خنک نگه دارد.

سرآشپزها باید یونیفرم مناسب سایز بدنشان بپوشند که هوا را هم به خوبی در بدنشان جریان بدهد. مواد تشکیل دهنده ی یونیفرم هم باید جنس خوبی داشته باشند تا برای مثال منجر به خارش بدن نشوند.

به بیان ساده تر، اگر شما در صنعت پذیرایی فعالیت میکنید، بدانید که یونیفرم یکی از بایدهای صنعت شماست. این یونیفرم نه تنها برای سلامت غذا، بلکه برای حرفه ای به نظر رسیدن، سلامت شخصی و راحتی، مهم است.

شرکت طراحی لباس کیاپوش یکی از برترین تولیدکنندگان یونیفرم سرآشپز است. با مجموعه ی ما میتوانید به راحتی دستمال گردن، کلاه و یا پیش بند مناسب خود را انتخاب کنید. به همچنین ما میتوانیم لوگو و نام کارمندان شما را روی لباس حک کنیم. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 

 

کلید واژه های مرتبط: لباس مخصوص سرآشپز خانم لباس سرآشپز دیجی کالا مرکز فروش لباس آشپزی خرید لباس شف لباس سرآشپز مردانه لباس آشپزی مشهد لباس سرآشپز خارجی الگوی لباس آشپزی